- 6 października 2017
- Autor: Piotr Pietrasina
- Kategorie
Brakuje kierowców zawodowych
Artykuł Doroty Kaczyńskiej Biurokracją w kierowcę zza Bugu, wskazuje najważniejsze problemy związane z niedoborem kierowców zawodowych oraz komplikacjami prawnymi. Rynek transportu prężnie się rozwija, ale nie idzie to w parze z kształceniem kierowców. Aktualnie w sektorze transportowym braki kadrowe szacuje się nawet na 100 tys. osób, co wynika między innymi z deficytu szkół przygotowujących do pracy w charakterze kierowcy pojazdów powyżej 3,5 tony.
Pracodawcy radzą sobie z problemem przez zatrudnianie kierowców ze Wschodu. Tu jednak na przeszkodzie staje niejednorodna interpretacja przez poszczególne oddziały ZUS przepisów unijnych, związanych z wydawaniem cudzoziemcom zaświadczenia A1.
Przewoźnicy coraz częściej informują nas o odmowie wydania A1 przez ZUS. A bez tego zaświadczenia firma nie może wysłać kierowcy z towarem poza granice Polski. W razie kontroli pojazdu bez takiego dokumentu przedsiębiorcy grożą kary. Niestety, coraz częściej jedynym sposobem uzyskania tego zaświadczenie jest walka na drodze sądowej — wyjaśnia Ekspert OCRK ds. Analiz i Rozliczeń, Kamil Wolański.
Zachęcamy do zapoznania się z całym artykułem na stronie Pulsu Biznesu.