Bezpieczne ferie na drodze: Kodeks dobrych praktyk drogowych

10 stycznia 2018

Ferie zimowe to nie tylko czas wyjazdów dzieci i młodzieży na wypoczynek. To także okres z najwyższym oprócz lata, współczynnikiem kolizji drogowych. W samym 2016 roku w Polsce miało miejsce 419 wypadków autokarowych z winy prowadzącego pojazd[1]. Co zrobić, aby wyjazd i powrót z ferii odbyły się prawidłowo i bezpiecznie? Kodeks Dobrych Praktyk Drogowych, opracowany przez ekspertów Ogólnopolskiego Centrum Rozliczania Kierowców, podpowiada na co należy zwrócić uwagę wysyłając dzieci na wycieczkę autokarową.

Bezpieczne ferie na drodze

15 stycznia rozpoczynają się ferie zimowe, które dla uczniów z różnych województw potrwają prawie do końca lutego. W tym czasie zarówno szkoły, jak i biura podróży będą organizować grupowe wyjazdy dla dzieci na kolonie zimowe, aktywny odpoczynek w górach, itd. O ile organizatorzy starają się, aby wycieczki obfitowały w atrakcje, to jednak priorytetem powinno być zapewnienie bezpieczeństwa uczestnikom wyjazdu. Nietrudno jednak spotkać się z sytuacjami, w których organizator wyjazdu, najczęściej szkoła lub inna jednostka edukacyjno-wychowawcza, planując godziny trwania wycieczki, trasę przejazdu i atrakcje do zwiedzenia, nie uwzględnia czasu pracy kierującego. Należy pamiętać, że kierowca zawodowy podlega pod ściśle określone przepisy limitujące jego aktywność w kwestiach prowadzenia pojazdów.

Plan wyjazdu a czas pracy kierowcy

Harmonogram wyjazdu powinien być omówiony z przewoźnikiem na kilka dni przed planowaną wycieczką. Jednak w rzeczywistości,  najczęściej o szczegółach wyjazdu i liście miejsc do odwiedzenia, kierowca dowiaduje się dopiero w momencie, gdy dzieci wsiadają do autokaru. W związku z tym, osoba prowadząca pojazd często nie ma możliwości terminowo zdążyć z odpoczynkiem dobowym, narażając siebie i innych uczestników ruchu drogowego na niebezpieczeństwo. Kierowca, chcąc zrealizować w największym stopniu zlecenie, godzi się na wydłużenie godzin jazdy, skracanie odpoczynku czy wręcz manipulowanie tachografem. Eksperci zwracają uwagę, że zmęczenie kierowcy, spowodowane długą jazdą, jest równie niebezpieczne jak prowadzenie pojazdu pod wpływem alkoholu.

Aby minimalizować liczbę kolizji autokarowych, regularnie od 14 lat, Główny Inspektor Transportu Drogowego prowadzi akcję „Bezpieczny Autokar”, która znacząco wpływa na poprawę bezpieczeństwa przewozu dzieci na wypoczynek letni czy zimowy. Co zrobić, aby wyjazd autokarem był bezpieczny dla podróżujących?

Przede wszystkim należy ustalić dokładny przebieg trasy, a także wyznaczyć odpowiednie miejsca i godziny do postojów, podczas których kierowca będzie mógł odpocząć. Przerwa w prowadzeniu autokaru jest obligatoryjna i wynika z rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady numer 561/2006  – wyjaśnia Kamil Wolański, ekspert OCRK.

Ze wsparciem telematyki

W bieżącym kontrolowaniu przejazdu autokaru pomocne okazują się nowoczesne urządzenia telematyczne, które monitorują jego położenie.

Przewoźnicy, którzy korzystają z takich rozwiązań mają w czasie rzeczywistym dostęp do informacji dotyczących lokalizacji autokaru. Jak wskazuje nasze doświadczenie, narzędzie to jest niezwykle przydatne w przypadku wyjazdów autokarowych dzieci i młodzieży. Dzięki temu rodzice, oczekując na powrót swoich pociech, mogą poprzez kontakt z osobą zarządzającą transportem dowiedzieć się, gdzie aktualnie znajduje się autokar. Pozwala to uniknąć nadmiernego kontaktu telefonicznego z kierowcą, który może skupić się na trasie, bez odczuwania presji. W efekcie, przekłada się to na zwiększenie bezpieczeństwa – komentuje Kamil Wolański.

Eksperci Ogólnopolskiego Centrum Rozliczania Kierowców opracowali najważniejsze procedury, obowiązujące podczas organizowania wycieczek dla dzieci w postaci Kodeksu Dobrych Praktyk. Dokument zawiera wytyczne, które powinny być przestrzegane przez Dyrektorów szkół podczas planowania wycieczek dla dzieci i młodzieży:

Kodeks Dobrych Praktyk Drogowych

 

[1] Dane wypadki drogowe w Polsce w latach 2004-2016, źródło www.pzpm.org.pl

WSTECZ