#RZECZoPRAWIE Kontrole Loi Macron

#RZECZoPRAWIE Kontrole Loi Macron. Czego szukają francuscy inspektorzy?

W programie #RZECZoPRAWIE Redaktor Mateusz Rzemek rozmawiał z prezesem OCRK Bartoszem Najmanem m.in. o trwających kontrolach francuskiej płacy minimalnej (Loi Macron). Poruszona została kwestia składników wynagrodzenia kierowcy, które można wliczać do minimalnego wynagrodzenia oraz tych, których nie można zaliczyć w całości.

– Rutynowe kontrole rozpoczęły się w sierpniu. Wtedy kontrolowano dokumenty o oddelegowaniu, umowy o pracę kierowców, czy przewoźnicy mają swojego przedstawiciela we Francji. Od dwóch tygodni kontrole są bardzo szczegółowe. Francuzi sprawdzają, czy kierowcom faktycznie wypłacane jest minimalne wynagrodzenie obowiązujące we Francji. Inspekcja pracy sprawdza listy płac, przelewy wynagrodzeń dla kierowców zatrudnionych przez polskich przewoźników – powiedział Bartosz Najman.

– (…) Zamówiliśmy ekspertyzy prawne w renomowanych paryskich kancelariach, przeanalizowaliśmy dyrektywy unijne i orzecznictwo francuskie dotyczące wynagrodzenia minimalnego. Kluczową sprawą są składniki wynikające z podróży służbowej. Stwierdziliśmy, że ryczałt noclegowy w pełnej wysokości w całości zaliczamy do wynagrodzenia minimalnego, a diet w całości nie zaliczamy – powiedział ekspert.

Obecnie jeden z polskich przewoźników jest drobiazgowo kontrolowany przez francuską Inspekcję Pracy. Na zapytanie o protokół kontrolny OCRK otrzymało odpowiedź, że służba francuska nie wystawia protokołu, jeśli kontrola nie zakończy się karą.

(…) Takie działania francuskich służb kontrolnych nie będą szkodzić tym polskim przewoźnikom, którzy nie opierają swojej działalności wyłącznie na francuskim rynku. Ale pozostałe firmy mogą sobie nie poradzić.

Czy Francuzom chodzi o wyeliminowanie polskich przewoźników ze swojego rynku? Czy działania francuskich służb mają na celu zaszkodzić i czy polskie firmy mają szansę poradzić sobie w obliczu kontroli Loi Macron? – Zapraszamy do obejrzenia materiału i lektury artykułu: Rzeczpospolita