Dlaczego polscy kierowcy nie mogą już jeździć do Rosji?

Dlaczego polscy kierowcy nie mogą już jeździć do Rosji?

Dlaczego polscy kierowcy nie mogą już jeździć do Rosji? Zapraszamy do lektury wywiadu udzielonego przez Prezesa OCRK, Bartosza Najmana dla Newsweek`a na temat polsko-rosyjskiego kryzysu transportowego.

 

Kiedyś – na podstawie zezwoleń ogólnych – nie liczyło się, z jakiego europejskiego państwa pochodził towar, ważne że do Federacji przewoziła go polska firma. Obecnie Rosjanie uwzględniają miejsce produkcji towarów i cały łańcuszek transportu. Na przykład, jeżeli cytrusy były wiezione z Włoch do centrum dystrybucji w Polsce, a stąd do Rosji, nikt nie patrzył na miejsce pochodzenia owoców. Obecnie ta informacja jest brana pod uwagę. Owszem, możemy te cytrusy przewozić na zezwoleniach specjalnych, ale kłopot w tym, że liczba wydawanych KR3 jest bardzo mała. Druga sprawa to skomplikowane procedury biurokratyczne, które utrudniają zdobycie zezwolenia specjalnego.

Innymi słowy, zgodnie z prawem międzynarodowym, jeśli towar jest wieziony z Polski na teren Federacji Rosyjskiej, powinno być to umożliwione na podstawie zezwoleń ogólnych. A wewnętrzna interpretacja strony rosyjskiej na ich potrzeby zakłada, że muszą być to zezwolenia specjalne.

Całość rozmowy: Newsweek